Overslaan en naar de inhoud gaan

Psychosociale zorg voor kankerpatiënten en hun naasten een boost geven, dat is het doel van een nieuwe miljoeneninvestering die KWF tot en met 2025 gaat doen. KWF investeert dit bedrag om de zorg in de IPSO-centra te professionaliseren en de 81 locaties beter vindbaar te maken. Ons Toon Hermans Huis is een van deze centra en biedt op een laagdrempelige manier psychosociale ondersteuning door o.a. lotgenotencontact, een luisterend oor of begeleiding en behoeftegerichte activiteiten.

Johan van de Gronden, directeur KWF: “Tijdens de behandeling is de zorg vooral gericht op het behandelen van de ziekte. Terwijl patiënten tijdens, maar ook na de behandeling veel moeite hebben om hun leven weer op te pakken. Voor die mensen zijn de Centra voor leven met en na kanker het vangnet. Met deze financiering ontlasten we de reguliere zorg en kunnen we écht bijdragen aan een beter leven voor kankerpatiënten en hun naasten.”

Sonja Robben, directeur IPSO: ‘De maatschappij is ingericht op het beter maken, maar wat er daarna volgt, daar is vaak nog te weinig oog voor. Dan sta je buiten het ziekenhuis omdat je uitbehandeld bent en is het ‘veel succes’. Terwijl er in anderhalf jaar behandeling zoveel met je is gebeurd. Het leven is doorgegaan, maar voor jou is dat leven anders geworden.’

KWF financiering

Met de KWF financiering van 16 miljoen euro kan elk IPSO-centrum een betaalde kracht aannemen en wordt de brancheorganisatie IPSO ondersteund. Beiden om de zorg te coördineren, fondsen te werven voor de activiteiten én om meer bekendheid aan de centra te geven. Zowel onder (ex-)kankerpatiënten als onder hun zorgverleners. Zodat meer mensen deze laagdrempelige, waardevolle zorg en ondersteuning kunnen vinden.

Impact Centra voor leven met en na kanker

Op dit moment leven er meer dan 800.000 mensen met of na kanker. De verwachting is dat dit er in 2030 1,4 miljoen zijn. Uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van kankerpatiëntenorganisaties (NFK) blijkt dat 85% van deze mensen zorgen of angst ervaart en dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van leven. Een IPSO-centrum biedt onder andere bij deze klachten ondersteuning en 84% van de bezoekers ervaren een verbetering van de kwaliteit van leven. Zo geeft men aan dat zij zich door een bezoek beter kunnen ontspannen en zich minder alleen voelen staan. (Sinzer/KWF Effectonderzoek, december 2018)

Reshma, ex-patiënt: “Het centrum biedt een stukje nazorg waar het ziekenhuis geen tijd voor heeft, maar die je wel ontzettend hard nodig hebt. Gedurende en na het proces is het namelijk heel fijn als er een veilige haven is waar je terecht kunt. In het centrum vond ik zowel expertise als persoonlijke aandacht.”

Ook zorgverleners zien de toegevoegde waarde van de IPSO-centra blijkt uit onderzoek. Bijna de helft van de ondervraagde zorgverleners verwacht dat een bezoek aan een centrum tot minder zorg van een huisarts of geestelijke gezondheidszorg leidt. Toch blijkt dat slechts 10% van de zorgverleners de ondersteuning van de IPSO-centra met hun patiënten bespreekt. (IPSO Onderzoek, december 2021).

Over de IPSO-centra

De Centra voor leven met en na kanker bieden (ex)kankerpatiënten, hun naasten en nabestaanden informele psychosociale zorg en ondersteuning. Op een laagdrempelige manier (welkom zonder afspraak of verwijzing) bieden de ruim 4500 gedreven en getrainde vrijwilligers lotgenotencontact, cursussen & workshops, voorlichting & informatie, therapeutische begeleiding, gespreksgroepen en evenementen. Met 81 locaties die actief zijn onder de koepel van brancheorganisatie IPSO is er voor vrijwel iedereen dicht bij huis een centrum te vinden. Ga voor meer informatie naar www.ipso.nl